TRENER – maturalna praca pisemna

zobacz poradnik do pracy pisemnej

Pisanie pracy pisemnej z wiedzy o społeczeństwie rok po roku stanowi najtrudniejsze wyzwanie dla maturzystów. Pozornie łatwa sprawa – umiejętność wyrażenia własnych myśli na określony temat – stanowi procentowo największą przyczynę utraty maturalnych punktów. A że stanowią one aż 40 proc. całego możliwego dorobku arkusza (20 pkt), jest się nad czym zastanawiać i do czego przygotowywać. Zadziwiać może więc fakt, iż pomimo tak znaczącego udziału punktacji z III części arkusza, umiejętność pisania pracy w kolejnych latach nie wzrasta. Są tego z pewnością dwie przyczyny: realny brak czasu w programie szkolnym wos-u na realizację tego zadania i brak jasnego pomysłu jak to robić. Nauka pisania – aby dojść do swobody operowania tekstem pisanym – wymaga naprawdę dużego nakładu prób i dużej ilości popełnionych błędów. A że wiąże się dodatkowo z umiejętnością rozumienia standardów oceniania – całość staje się niemal niemożliwa do zrealizowania w szkole. Efekt: maturzyści przystępując do pisania arkusza maturalnego czynią to z przekonaniem, iż „jakoś to będzie, pisać umiem”. jednak wyniki z ostatnich kilku lat pokazują, iż jest to błędna droga.

Spis treści Przykładowa strona książki

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa Egzamin maturalny wymaga od nas bardzo specyficznego sposobu pisania pracy. Nie daje nam możliwości pełnej swobody, gdyż sam jest ograniczony tzw. standardami oceniania. Są to reguły oceniania prac, które umożliwiają porównywanie dowolnej pracy z każdą inną w skali punktowej, która jest obiektywna i bardzo konkretne mierzalna. To ma zasadnicze znaczenie, gdyż punkty z matury (a zatem i z pracy) są przepustką na studia. Pisanie pracy musi zatem pociągać za sobą takie działanie, które możemy porównać do układania poprawnych gramatycznie zdań w danym języku. Bez gramatyki w jakimś zakresie możemy się obejść, ale nasza komunikatywność będzie znacznie niższa. Struktura pozwala bowiem każdemu zachować pełne rozumienie kontekstu i sensu. Ocenianie zadań wedle standardów nie jest więc bezcelowym wymysłem, ale narzędziem pozwalającym porównywać wartość poszczególnych prac.

Zadaniem poradnika Trener – maturalna praca pisemna jest zatem stać się osobistym doradcą dla każdej osoby, która chciałaby się nauczyć poprawnie pisać  pisemną wypowiedź na egzaminie maturalnym z wiedzy o społeczeństwie. Poprawnie czyli – jak wspomina o tym sam autor – na poziomie gwarantującym co najmniej 14-16 punktów na 20 możliwych do zdobycia. Służy do tego odpowiedni podział książki, który wpierw zapoznaje uczniów z metodą umożliwiającą jak najlepsze dopasowanie treści pracy do standardów oceniania, a następnie właściwe konstruowanie wymaganej przez polecenie wypowiedzi. Zasadniczą częścią książki są trzy rozdziały, w których pokazane jest jak pisać pracę wedle trzech występujących na egzaminie schematów polecenia: (1) z pełnym opisem, (2) z niepełnym opisem oraz (3) bez opisu. Właściwe dopasowanie metody do odpowiedniego typu polecenia jest kluczową kwestią dla końcowego sukcesu.

Z racji, iż w pracy maturalnej z wiedzy o społeczeństwie należy wykorzystywać materiały źródłowe zawarte w części drugiej arkusza (analiza), w Trenerze szczegółowo opisane jest, w jaki sposób wydobywać z nich potrzebną do pracy treść. Źródła to nie tylko bowiem kwestia spełnienia wymogu odwołania się, ale także wspaniała baza celnych treści, których wykorzystania niejednokrotnie wiąże się z bardzo wyczuloną umiejętnością łączenia wątków i szczegółów. Nauka tej umiejętności stanowi zatem integralną część zaprezentowanej w książce metody.

zobacz poradnik do pracy pisemnej

Panel ucznia

Nazwa użytkownika:

Hasło:

Zarejestruj się Zapomniałem hasła...
POWTÓRKA MATURALNA
ponwtśrczwptsobnie
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
       
     12
17181920212223
24252627282930
31      
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
       
Szkoła języków obcych Profi-lingua