Matura z wos-u

Po wielu latach funkcjonowania od roku 2016 matura w dotychczasowej formule odchodzi do lamusa. Nie będzie zatem dwóch arkuszy – podstawowego i rozszerzonego. Nie będzie dwóch punktacji (100 pkt i 50 pkt) oraz dwóch czasów na rozwiązanie (120 min i 180 min). Będzie jeden arkusz obejmujący zagadnienia rozszerzonego wos-u i obejmujący w swojej formule idee obu dotychczasowych arkuszy.

Do tej pory arkusz rozszerzony składał się z trzech wyraźnie wyróżnialnych części. Testu, analizy materiałów źródłowych oraz pracy pisemnej. Z każdej z tych części można było zdobyć określoną liczbę punktów. Z testów i pracy pisemnej po 20, zaś z analizy materiałów źródłowych 10. Obecna, nowa formuła, rezygnuje z wydzielenia części, choć wciąż zachowuje wszystkie trzy składowe, sprawdzające wiedzę, umiejętność wyciągania wniosków i analitycznego myślenia. Patrząc na zawartość obecnej formuły arkusza, zdecydowanie mniejszy nacisk stawiany jest na czyste testowanie, a większy na umiejętności wyciągania wniosków i analizę materiału źródłowego. Niemniej każdy z elementów, które były obecne od początku matury w formule arkuszowej (czyli od 2004 r.), wciąż będą składać się na egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie. Zatem kilka słów o każdym z nich.

Zadania testowe. A zatem wiedza teoretyczna. Z dużym prawdopodobieństwem jest to właśnie ten składnik arkusza maturalnego, z którym najczęściej masz do czynienia na swoich szkolnych zajęciach. A nie jest też wykluczone, iż jedyny. Z przeprowadzanych badań wynika bowiem, iż regularna praca z materiałem źródłowym lub pisanie pracy pisemnej z pełnym omówieniem, nie należą do częstych elementów pracy szkolnej.

W części tej znajdują się przeróżne zadania, których wspólną cechą jest to, iż sprawdzają one wiedzę teoretyczną. Jak pamiętasz jest ona podzielona na cztery działy tematyczne: społeczeństwo, państwo/polityka, prawo oraz Polska i świat, co oznacza, iż przedmiot ten jest naprawdę różnorodny i interdyscyplinarny. A to oczywiście może stwarzać sporo trudności, gdyż nie każdy lubi taką różnorodność i odmienność w ramach jednego przedmiotu. Całość posiadanej przez Ciebie wiedzy weryfikowana jest przez testy typu prawda/fałsz, testy wyboru, uzupełnienia diagramów i tabel czy wreszcie pytania otwarte. I choć element testowy w najnowszej wersji matury został mocno okrojony, to wiedza będzie niezwykle przydatna do rozwiązania każdego z zadań. Przede wszystkim w pisaniu wypracowania maturalnego, ale także w tych wszystkich miejscach, gdzie analiza materiału źródłowego pociąga za sobą odwołanie do teorii. A takich miejsc nie zabraknie.

Materiały źródłowe. Głownie z tekstami. A zatem znaleźć tam możemy fragmenty aktów prawnych (konstytucji, ustaw, umów między narodowych czy rozporządzeń), tekstów z zakresu filozofii politycznej oraz publicystyki. Ostatnim elementem są tabele i wykresy reprezentujące rozmaite wyniki badań opinii publicznej. Do wszystkich tych materiałów zadawane są pytania, a zadaniem maturzysty jest znaleźć właściwe dla nich odpowiedzi. Rzecz jednak wcale nie jest taka prosta. Sam bowiem fakt istnienia w arkuszu materiału źródłowego buduje mylne przekonanie, że „to łatwizna”. A tymczasem doświadczenia poprzednich lat pokazują, iż ogromna część zdających nie radzi sobie ze sporą ilością materiałów, gdyż mają one przeróżny stopień trudności. Poza tym właściwą odpowiedzią na pytanie nie musi być konkretne zdanie czy stwierdzenie, ale ciąg różnych argumentów rozsianych po całym tekście. Dodatkowo autorzy zawartych materiałów nierzadko posługują się mocno wyszukanym słownictwem, co może utrudnić zrozumienie. Jeśli zaś chodzi o tabele i wykresy, to ilość danych jaka może się w nich znaleźć dla wielu jest jedynie plątaniną liczb. Wniosek: aby radzić sobie skutecznie z tą częścią potrzeba sporego praktykowania i posiadania własnej metody pracy ze źródłem. A jak widać po wynikach tej części egzaminu – z tym raczej bywa kiepsko.

Wypracowanie maturalne . Część arkusza maturalnego od samego początku wzbudzająca najwięcej kontrowersji nie tylko w przypadku wiedzy o społeczeństwie, ale też historii i języka polskiego. Przez wiele lat ta część nosiła miano „pracy maturalnej” ponieważ miała bardziej pojemną formułę. Można było dzięki niej zdobyć 20 pkt, wykazując się szerokim spektrum wiedzy i umiejętności przelewania jej na papier. W obecnej formule część pisemna to trzy tematy do wyboru, na których możemy zdobyć 12 pkt. Jest to zatem ta sama formuła jaka istniała do 2015 r. w arkuszu podstawowym, z tym, że obecny zakres zagadnień i wiedza jaką trzeba się wykazać jest szersza.

W przypadku wypracowania maturalnego warto wskazać dwa wątki , które z pewnością mają dla maturzysty sporą wagę.

Po pierwsze  fakt, iż tematy wypracowania zawsze w jakiś sposób nawiązują do zawartych w arkuszu materiałów. Dla właściwego jej napisania trzeba zatem wnikliwie zapoznać się z zawartością części drugiej. I choć nie jest to coś, co zapewni nam sukces (w wypadku nie podejścia tematu), to jednak może choć uratować sytuację i… kilka punktów.

Po drugie to sama metoda pisania. Nie można bowiem – w mojej ocenie – zdać się na typową strategię zwaną: „Co w głowie zaświta, to na papierze”. Trzeba mieć wyćwiczoną metodę, która umożliwia systemowe napisanie wypracowania.. Systemowe, to znaczy takie, które wnikliwie oprze się najpierw na analizie polecenia, możliwej do uzyskania punktacji i wreszcie na właściwym oznaczeniu materiałów źródłowych.

Oczywiście wszystkich poszukujących pomocy i inspiracji w zakresie analizy materiałów źródłowych i pisania pracy pisemnej odsyłam do dwóch moich publikacji, jakie ukazały się nakładem Wydawnictwa Szkolnego PWN. W obu przypadkach są to pozycje wydane w serii Trener.

Panel ucznia

Nazwa użytkownika:

Hasło:

Zarejestruj się Zapomniałem hasła...
POWTÓRKA MATURALNA
ponwtśrczwptsobnie
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
       
     12
17181920212223
24252627282930
31      
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
       
Szkoła języków obcych Profi-lingua