Trzy kwestie, o których trzeba wiedzieć

——————————————————————————————————

Każde działanie ma swoje kluczowe wątki, których rozwiązanie stanowi o jego końcowym sukcesie. W każdym działaniu istnieją kwestie, o których należy pamiętać, gdyż rozwiązanie wiążącego się z nimi zadania, rozwiązuje w zasadzie cały istniejący problem. Nie inaczej jest w przypadku pracy maturalnej z wos-u. Aby zbudować kompetentną i wyczerpującą wypowiedź dostosowaną do stworzonych wymogów, także trzeba pamiętać o kilku rzeczach. A dokładnie o trzech. Przywoływać je regularnie w czasie maturalnych przygotowań, aby potem – już w trakcie samego egzaminu – dzięki nim osiągnąć pełen sukces.

Pierwszą sprawą, o której należy pamiętać, jest kwestia zakresu treściowego obu pojawiających się w arkuszu tematów. W każdym z dotychczasowych arkuszy (zarówno próbnych, jak i właściwych), oba tematy pracy pisemnej wiązały się zawsze z jedną problematyką. Założenie, w oparciu o które konstruowane są arkusze, jest takie, iż materiały źródłowe znajdujące się w części drugiej, stanowią zaplecze dla obu tematów prac. Część źródłowa to jednak zaledwie 10 pkt, a zatem około 5-6 materiałów. Nie jest ich zatem dużo. Aby więc materiały dawały możliwość wyboru i odwoływały się do obu tematów, zarówno same tematy, jak i źródła muszą mieć zawężoną problematykę. Pyta się zatem w temacie o jakieś kwestie pokrewne, bądź dwa różne aspekty tego samego zjawiska. Przykład: jeśli temat pierwszy dotyczy demokracji, a temat drugi tolerancji bądź kwestii społeczeństwa obywatelskiego, to w rzeczy samej oba traktują w jakiejś mierze o społeczeństwie określanym jako liberalno-demokratyczne. Może się wręcz okazać, iż temat, którego nie wybraliśmy stanowi bardzo wartościowy element tematu wybranego. Warto zatem przed przystąpieniem do pisania przyglądnąć się uważnie obu z nich, gdyż zawierające się w nich wątki mogą się wzajemnie uzupełniać. „Wybierając zatem temat bardziej pasujący, nie należy rezygnować z analizy drugiego, gdyż może on stanowić cząstkową formę odpowiedzi na rozpatrywany problem.” W przywołanych przykładach jeśli pisać będziemy o demokracji, tematy tolerancji czy społeczeństwa obywatelskiego znakomicie ją w pewnym wycinku opiszą. A jeśli zdecydujemy się na temat tolerancji, wtedy demokracja ujawni się jako ustrój, w którym najbardziej sprzyja się jej realizacji.

Po drugie od samego początku realizacji formuły trzyczęściowej matury z wiedzy o społeczeństwie, „wyraźnie krystalizowała się tendencja, aby już w samym poleceniu zawrzeć szczegółowe wymagania na temat tego, co uczeń powinien napisać.” I jest to w kontekście koncepcji całego egzaminu dość zrozumiałe. jeśli bowiem egzamin maturalny jest przepustką na studia, nie dopuszczalna jest sytuacja, aby temat był zbyt otwarty. Jeśli tak by się stało, wtedy „prace przysłowiowego ucznia z Krakowa nie będą w jakikolwiek sposób porównywalne z pracą uczniów z Warszawy, Konina czy Gdańska. Jeżeli bowiem temat nie okaże się wystarczająco ścisły, wtedy każdy z uczniów podejmie rozważanie w innym kierunku i staną się one nieprzystawalne. Jak wtedy ocenić który z nich lepiej spełnił wymagania punktowe? Wiele osób ubolewa nad tym, iż tak właśnie wygląda sprawa oceniania z wos-u, twierdząc, iż egzamin jest równaniem w dół i cierpią na tym osoby wybitne.” Nie przesądzałbym jednak tak jednoznacznie tego zagadnienia i „nie uznawał wyższości zwolenników swobody tematycznej i większej otwartości w zakresie oceniania. Wydaje mi się, iż egzaminy jako zjawiska masowe nie są od wykazywania się erudycją, ale od udowodnienia, iż jest się lepiej przygotowanym od innych [do nauki na studiach]. Twórczość wymaga indywidualności, a matura jest egzaminem masowym, w którym trudno sobie wyobrazić pochylanie się nad każdą pracą oznaczoną symbolem ponadprzeciętności. Jedyne, na czym bym się osobiście skupił, to tworzenie odpowiednio trudnych arkuszy, aby zdanie matury naprawdę cokolwiek znaczyło. Standaryzacja wcale nie musi być porażką. Eliminuje pełną otwartość, ale nie oznacza rezygnacji z jakości. Ta – jeśli jej brak – jest bardziej efektem zgody na łatwe zadania, niż efektem takiej czy innej struktury arkusza.”

1 2

Panel ucznia

Nazwa użytkownika:

Hasło:

Zarejestruj się Zapomniałem hasła...
POWTÓRKA MATURALNA
ponwtśrczwptsobnie
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
       
     12
17181920212223
24252627282930
31      
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
       
Szkoła języków obcych Profi-lingua