Sodaże – zagadka ukryta w liczbach

——————————————————————————————————

Coroczne wyniki badań maturalnych potwierdzają stare przysłowie, iż „pozory mylą”. Teoretycznie wydawałoby się bowiem, iż sprawa jest niezwykle korzystna („wszystko czego mi potrzeba, mam przed sobą”), a jednak praktyka wskazuje na co innego. I trudno się temu dziwić. Pozornie łatwa czynność jak odczytanie wyników badań, łatwa jest dla prostych tabelek i wykresów, jeśli jednak mamy do czynienia z wynikami badań wieloczynnikowych, okazuje się, iż radzi sobie z nimi mniej niż 50 proc. uczniów. Dlaczego tak jest? Wydaje się, że z prostej przyczyny: nikt odczytywania wyników badań nie uczy.

W całym problemie „wyników z badań” nie chodzi wcale o to, że „jedni lubią tabelki, mając trudności z graficznym ich zaprezentowaniem. Inni na odwrót.” To rzecz jasna i oczywista. Problem leży w tym, iż umiejętności wymaganej na maturze niemal nikt w szkole nie ćwiczy. Bo nie ma czasu (raz), bo wydaje się, że z tabelkami to sobie każdy poradzi (dwa) i wreszcie bo nie bardzo wiadomo jak to tłumaczyć (trzy). Innymi słowy nauczyciele nie są do tego przygotowani i brak im kompetencji. I naprawdę trudno mieć o to do nich pretensje – bo niemal nigdzie na studiach (pewnie poza kilkoma kierunkami typu „socjologia”, „psychologia” i „handel międzynarodowy”) nauka odczytywania danych z badań społecznych nie stanowi ważnego składnika programów. Tak więc nauczyciel musi być samoukiem,  a potem samoukiem musi być jego uczeń.

Trudność z badaniami jest też taka, iż ukazane tam na różne sposoby dane liczbowe, wymagają wielorakich spojrzeń i umiejętności. A to powoduje, iż sprawa nie dotyczy tylko jakiegoś jednego typu „tabelek” lub „wykresów”, ale jest „sprawą tabelek i wykresów w ogóle”. To znaczy, że sama umiejętność odczytywania jest problemem. Trzeba zatem uczyć uczniów wszystkiego od podstaw – przecież gdy przychodzą do liceum nikt wcześniej im o tym nie opowiadał. A w szczególności odczytywania zależności pomiędzy wskazaniami oraz ujawniających się tendencji.

Jak zawsze początek będzie zawsze taki sam. A zatem jeśli chcesz dobrze poznać treść, zrób podstawowe czynności: uważnie zapoznaj się z zaprezentowanym materiałem, przeczytaj wszystkie tytuły i nagłówki oraz uchwyć główny cel zaprezentowanych badań. Możesz nawet sobie to powiedzieć: „Celem niniejszych badań było to, aby…”, „. Takie działanie – proste w formie – jest od razu znakomitym oswajaniem się z danymi. Jeśli rzucamy się na nie bez wglądu i zastanowienia, efektem może być bezradność i przerażenie. A wszystko dlatego, że chciałoby się wszystko „już teraz”, „right now!”. Jeśli poskromisz swoje emocje i odejdziesz od tej zasady (zasady „wszystko i teraz”), ale zajmiesz się powolnym rozkładaniem wszystkiego na elementy, zobaczysz, że z ciągu niezrozumiałych początkowo znaków zaczną ujawniać się niezwykle ciekawe dane.

1 2 3

Panel ucznia

Nazwa użytkownika:

Hasło:

Zarejestruj się Zapomniałem hasła...
POWTÓRKA MATURALNA
ponwtśrczwptsobnie
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
       
     12
17181920212223
24252627282930
31      
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
       
Szkoła języków obcych Profi-lingua