Pamiętaj, dobry plan to podstawa!

——————————————————————————————————

Erudycja i wiedza to nie wszystko. Na maturze liczne błędy popełniają osoby, które posiadają obie te wartości w dostatku. A jednak nie radzą sobie z pisaniem dobrej pracy maturalnej. Dlaczego? Gdyż piszą nie na temat. Oddają się wielkiej literackiej pasji i dokonują bardzo ciekawych analiz, które jednak nie „trafiają” w polecenie. Trzeba zatem nabrać bardzo konkretnych umiejętności odczytywania tego, czego się ode mnie oczekuje. I przelania wedle tego klucza swojej wiedzy na papier.

Wiedza to zatem nie wszystko. Można wiedzieć bardzo dużo, ale jeśli rozminiemy się z tym, czego się od nas oczekuje… Cóż. Z pracy będziemy zadowoleni (zaraz po egzaminie), ale z wyniku już nie (i wtedy też zdanie o pracy zmienimy). Dlatego też o wiele bardziej podstawowe od wiedzy (co nie znaczy, że ważniejsze – bardziej podstawowe, to znaczy konieczne do zastosowania wcześniej), jest uważne przeczytanie polecenia ze zrozumieniem i umiejętne skonstruowanie na jego podstawie planu. Planu, który stworzy doskonały „GPS” dla naszego dalszego postępowania, zawsze wskazując nam gdzie jesteśmy i co zostało przez nas pominięte.

Oczywiście istnieje pewien kłopot z pracą. Nie można się jej bowiem nauczyć poprzez czytanie i powtarzanie jakichś formułek (co w odniesieniu do wiedzy niezbędnej do rozwiązania testu może być czasami i ciekawe, i przyjemne), ale mozolne powtarzanie określonych czynności. Kluczem jest zatem wielokrotne praktykowanie. „A to sprawa dość złożona i czasochłonna, gdyż praca to nie tylko wiedza, ale także struktura, styl, konteksty, odniesienia czy wreszcie właściwa argumentacja. Kiedy uczymy się części teoretycznej, przećwiczenie określonych wątków na rozlicznych testach zajmie nam co najwyżej kilkadziesiąt minut w tygodniu. I jeśli będziemy pracować systematycznie wydaje się, iż to powinno dać bardzo zadowalające rezultaty. Przećwiczenie tekstów źródłowych będzie wymagało znacznie większego zaangażowania czasowego. Co jednak powiedzieć, kiedy w grę wchodzi nauka pisania pracy…? (…)

Nie można się do tego przygotować w sposób analogiczny do rozwiązywania testu. W nim bowiem, choć może on przyjmować różne formy, treść jest wyraźnie ograniczona i wskazana. W przypadku pracy pisemnej trzeba wykształcić w sobie wiele złożonych umiejętności, dla których napisanie trzech czy nawet czterech prac to mało… A większość szkół do tego typu umiejętności niemal nie przygotowuje. Po pierwsze dlatego, iż nauczycielom brak czasu, a po drugie nie zawsze mają pomysł na metodę wedle której miałaby się odbywać nauka pisania. (…)”

Od czasu, gdy egzamin maturalny przybrał znaną nam dzisiaj formę, to znaczy nastąpiła standaryzacja oceniania i stworzono system oceny prac przez profesjonalnych egzaminatorów, praca pisemna zaczęła sprawiać bardzo duże trudności. „A biorąc pod uwagę, iż do zdobycia (bądź utraty) jest aż 40 proc. punktów, nie można podejść do problemu na zasadzie <<przecież zawsze coś się napisze>>. Poza tym odkąd ocenianie prac pisemnych zostało zestandaryzowane, strategia ich pisania musiała się zmienić. O ile rzecz jasna ktoś ma jakąś strategię. Najczęściej bowiem sposób, w jaki uczniowie podchodzą do pisania prac pisemnych ma charakter intuicyjny: uczeń czyta temat, kojarzy kilka związanych z nim wątków, w dwóch-trzech punktach wypisuje wątki, które chce zawrzeć i tyle. Po czym przystępuje do pisania. A problem polega na tym, iż aby poradzić sobie dobrze Z KAŻDYM tematem trzeba z pewnością dwóch rzeczy; po pierwsze wiedzy, a po drugie strategii (bądź jak kto woli – metody). Wiedza jednak należy do takiego zakresu spraw, z którymi uczeń potrafi sobie poradzić samodzielnie. Materiałów pomagających w jej zdobyciu nie brakuje na rynku. Gorzej jest jednak, jeśli chodzi o uczenie strategii rozwiązywania bardziej złożonych problemów. W tym pisania prac. Takich materiałów zupełnie nie ma. I należy podkreślić, iż nauka pisania nie może polegać na PRZECZYTANIU jakiegoś zbioru przykładowych prac. To nie kształtuje umiejętności. Co najwyżej pozwala zapoznać się z pewnymi typami wypowiedzi. I tyle. Nauka musi polegać na uczeniu określonego sposobu myślenia i patrzenia na temat. A potem krok po kroku przekładania tego na konkretne sformułowania i argumenty.”

1 2

Panel ucznia

Nazwa użytkownika:

Hasło:

Zarejestruj się Zapomniałem hasła...
POWTÓRKA MATURALNA
ponwtśrczwptsobnie
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
       
     12
17181920212223
24252627282930
31      
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
       
Szkoła języków obcych Profi-lingua