Czy standaryzacja promuje przeciętność?

——————————————————————————————————

Wśród pojawiających się głosów krytycznych dotyczących matury z przedmiotów humanistycznych (j. polski, historia, wiedza o społeczeństwie), kluczowym jest ten, który dotyczy zagadnienia klucza do pracy pisemnej. W powszechnym przekonaniu klucz maturalny jest czymś, co odbiera osobom ponadprzeciętnie zdolnym możliwość wykazania się, a do przeciętnych wyciąga pomocną rękę. Dlaczego? Ano dlatego – jak mówią krytycy klucza – że obniża on poziom egzaminu i schematyzuje go. Ostatecznie nie ma zatem „wolnej konkurencji”, ale „przetarg ustawiany”. Czy jest tak rzeczywiście? Ano przekonajmy się.

To, że taka sytuacja jest możliwa, wynika choćby z faktu, iż każde ograniczenia zawsze działają na niekorzyść najlepszych, sprawniejszych, lepiej przystosowanych. Oni muszą niejako zrezygnować ze swoich atutów i rywalizować z innymi na poziomie podstawowych kompetencji. Koncepcja w jakiej skonstruowane są prace pisemne jest zatem pewnym ograniczeniem, ale z pewnością nie takim, które można by nazwać – posługując się terminologią gospodarczą – „przetargiem ustawianym”. Przynajmniej z dwóch trzech.

Po pierwsze dlatego, że w takim przetargu to, co dana firma wnosi nie ma w zasadzie znaczenia – ważniejszy jest podmiot (i jego koneksje towarzyskie lub finansowe), a nie zawartość. W tym kontekście egzamin maturalny nie oznacza braku zainteresowania treścią – w żadnej mierze. Jedyne co czyni, to zawęża pole twórczości i kreatywności. Ale tek samo zawęża to pole konkurs na reportaż, powodujący, iż mniejsze szanse na sukces ma osoba pisząca świetne opowiadania. Formuła matury nie obejmuje wszystkiego, ale określa pewne standardy. I te standardy są TAKIE SAME DLA WSZYSTKICH. To w ich ramach dokonuje się edukacyjna „rywalizacja” o wynik, a zatem także o indeks.

Druga sprawa jest taka, iż „reguły gry” są powszechnie znane. Każdy maturzysta może wejść na stronę CKE lub dowolnego OKE i zapoznać się ze szczegółowymi wymogami obowiązującymi dla każdego z egzaminów. Mało tego – aby sprawa nie ograniczała się tylko do formalnych i często niewiele wnoszących sformułowań, każdy może zapoznać się z arkuszami z lat poprzednich i dokładnie poznać formułę matury, typy umieszczanych w niej zadań, a także sposoby oceniania prac pisemnych. Rozpoczynając przygotowania mamy więc wszystkie dane, aby nie dać się wyprzedzić innym, ale biorąc odpowiedzialność w swoje ręce znaleźć się na liście wyników przed nimi.

I wreszcie trzecia sprawa: jak pokazuje doświadczenie i wyniki z lat ubiegłych, egzamin maturalny mimo wszystko nie należy do łatwych. I choć standaryzacja oceniania i schematyzacja pewnych elementów arkusza „obniża poziom” (co jest tożsame z faktem zawężania obszaru i form wypowiedzi), to jednak stanowi on realną trudność, z którą każdy musi się zmagać w takim samym stopniu. Ne warto zatem obrażać się na fakt, iż „coś jest za proste” (niektórzy wolą używać słowa „postackie”), tylko lepiej ten element dopracować, wyspecjalizować się i dać pokaz znakomitych umiejętności.

1 2

Panel ucznia

Nazwa użytkownika:

Hasło:

Zarejestruj się Zapomniałem hasła...
POWTÓRKA MATURALNA
ponwtśrczwptsobnie
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
       
     12
17181920212223
24252627282930
31      
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
       
Szkoła języków obcych Profi-lingua