Część III – Praca pisemna

——————————————————————————————————

Czy standaryzacja promuje przeciętność?

Wśród pojawiających się głosów krytycznych dotyczących matury z przedmiotów humanistycznych (j. polski, historia, wiedza o społeczeństwie), kluczowym jest ten, który dotyczy zagadnienia klucza do pracy pisemnej. W powszechnym przekonaniu klucz maturalny jest czymś, co odbiera osobom ponadprzeciętnie zdolnym możliwość wykazania się, a do przeciętnych wyciąga pomocną rękę. Dlaczego? Ano dlatego – jak mówią krytycy klucza – że obniża on poziom egzaminu i schematyzuje go. Ostatecznie nie ma zatem „wolnej konkurencji”, ale „przetarg ustawiany”. Czy jest tak rzeczywiście? Ano przekonajmy się.

czytaj całość

——————————————————————————————————

Trzy kwestie, o których trzeba wiedzieć

Każde działanie ma swoje kluczowe wątki, których rozwiązanie stanowi o jego końcowym sukcesie. W każdym działaniu istnieją kwestie, o których należy pamiętać, gdyż rozwiązanie wiążącego się z nimi zadania, rozwiązuje w zasadzie cały istniejący problem. Nie inaczej jest w przypadku pracy maturalnej z wos-u. Aby zbudować kompetentną i wyczerpującą wypowiedź dostosowaną do stworzonych wymogów, także trzeba pamiętać o kilku rzeczach. A dokładnie o trzech. Przywoływać je regularnie w czasie maturalnych przygotowań, aby potem – już w trakcie samego egzaminu – dzięki nim osiągnąć pełen sukces.

czytaj całość

——————————————————————————————————

Pamiętaj, dobry plan to podstawa!

Erudycja i wiedza to nie wszystko. Na maturze liczne błędy popełniają osoby, które posiadają obie te wartości w dostatku. A jednak nie radzą sobie z pisaniem dobrej pracy maturalnej. Dlaczego?Gdyż piszą nie na temat. Oddają się wielkiej literackiej pasji i dokonują bardzo ciekawych analiz, które jednak nie „trafiają” w polecenie. Trzeba zatem nabrać bardzo konkretnych umiejętności odczytywania tego, czego się ode mnie oczekuje. I przelania wedle tego klucza swojej wiedzy na papier.

czytaj całość

——————————————————————————————————

Jedna praca – trzy plany

Część trzecia arkusza maturalnego – czyli praca pisemna – to bodaj najtrudniejsza z „maturalnych konkurencji” z wos-u. I nie w tym rzecz, iż zdarzają się w tej kwestii tematy naprawdę trudne, ale w tym, że napisanie dobrej pracy daleko wykracza poza zwykłą formułę przelewania na papier swojej erudycji. Co mam na myśli pisząc te słowa? Przede wszystkim rolę konstrukcji, która musi być bardzo ściśle uwarunkowana strukturą samego polecenia. Podstawą jest zatem nie tyle wiedza, ale dobry plan pozwalający skierować argumentację na „precyzyjnie wyprofilowane dla nas tory”. Jeśli planu zabraknie, nawet dobra wiedza może nie pomóc.

czytaj całość

——————————————————————————————————

Wpierw określ typ, a potem działaj

Istnieje pewien wątek, który wydatnie sprawia, iż przygotowanie się do pisania pracy pisemnej z wos-u stanowi nie lada zadanie: odmienność typów poleceń. Istnieją bowiem trzy ich rodzaje, a każdy rodzaj niesie za sobą konieczność odmiennej strategii. Nawet jeśli nie zupełnie odmiennej, to zawierającej działania, o których należy pamiętać „w jednej”, a nie trzeba „w drugiej” i „trzeciej”. Szczególnie trudne jest to wtedy, gdy temat wypracowania przybiera charakter tematu otwartego, w którym nie ma żadnych wskazówek mówiących „ile czego”.

czytaj calość

——————————————————————————————————

Nie masz pomysłu? Zaufaj metodzie!

Czy zdarzyło Ci się kiedyś, że leżała przed Tobą kartka papieru z napisanym na niej poleceniem, a na które żadna z pojawiających się myśli nie potrafiła odpowiedzieć? Jeśli tak, to prawdopodobnie jesteś jedną z wielu osób, które choć raz musiały tego doświadczyć. Nie zawsze mamy przecież najlepszy dzień. Nie każdy temat jest naszym tematem. Jak zatem poradzić sobie w sytuacji, gdy coś muszę, bo inaczej stracę swoją szansę (np. napisać maturę), a jednak nic nie wskazuje na to, że nastąpi nagłe olśnienie? Nie masz innego pomysłu – to nie zastanawiaj się.  Znajdź swoją metodę i zaufaj jej. Możesz wymyślić ją samemu, ale możesz także skorzystać z jakiegoś zaproponowanego Ci rozwiązania. Czego by jednak sytuacja nie dotyczyła – miej metodę.

czytaj całość

——————————————————————————————————

Panel klienta

Nazwa użytkownika:

Hasło:

Zarejestruj się Zapomniałem hasła...
Polecane Publikacje
Słownik Licealisty

Wiedza o społeczeństwie - maturalna praca pisemna

Wiedza o społeczeństwie - Analiza tekstów źródłowych