Część II – Analiza źródeł

——————————————————————————————————

Jak właściwie postępować w analizie?

Każde działalność praktyczna – nieważne czy będzie to tworzenie mebla, skuteczne planowanie dnia czy wreszcie poddawanie analizie jakiegoś wybranego tekstu – najlepiej, gdy opiera się na wypracowanej przez siebie metodzie. Jeśli bowiem działamy „spontanicznie” istnieje pewna szansa (zgodna z rachunkiem prawdopodobieństwa), że nam się uda i efekt końcowy nas zadowoli. Jeśli jednak przekroczymy spontaniczność i zadziałamy metodycznie, nasze szanse na końcowy efekt wzrosną wielokrotnie. Oczywiście – jak w każdej działalności – sporo zależy od umiejętności trudno uchwytnych, takich jak intuicja czy spostrzegawczość, która przesądza o czymś co moglibyśmy nazwać „widzeniem w szczegółach”. Jednak posiadając te wszystkie zalety nic nie zastąpi dobrej metody.

czytaj całość

——————————————————————————————————

Akty prawne – rety, co za język!

Analiza tekstów prawniczych może stanowić dla laika doświadczenie mocno stresujące. I trudno się dziwić; każde zetknięcie z czymś obcym wprawia nas w zakłopotanie, a czasem i w bezradność. A w przypadku prawa mamy do czynienia z dwoma „obcościami”: konstrukcji i stosowanego języka. Jeśli jednak sama konstrukcja dość szybko może wzbudzić nasze zaufanie (gdyż zawarta w niej logika ma charakter porządkujący i okazuje się zdecydowanie pomocna ), to jednak język – w warstwie pojęciowej, a być może jeszcze bardziej w warstwie stylistycznej – budzi opór i poczucie niekompetencji. Czy da się jednak temu poczuciu zapobiec? Stworzyć w sobie umiejętność, która pozwoli nam przełamać bezradność?

czytaj całość

——————————————————————————————————

Publicystyka – wielość perspektyw, wielość stylów

Na kwestię analizy tekstu publicystycznego można popatrzeć dwojako. Po pierwsze jak na źródło informacji swojej osobistej wiedzy o otaczającym  świecie (społecznym, politycznym, gospodarczym), a po drugie jak na element zadania, w którym publicystyczne rozważania są jedynie elementem sprawdzania naszych umiejętności czytania i analizy. I choć kluczowa dla nas jest w tym momencie ta druga kwestia, to jednak aby ją właściwie wyłożyć, wspomnieć należy także o tej pierwszej. Jest tak dlatego, iż tekst publicystyczny – poza warstwą opisową – posiada także określone nastawienia, które choć przedstawione jako fakty, w rzeczywistości są ukrytymi opiniami. Świadomość tego jest zaś kluczowa dla właściwej interpretacji tekstu.

czytaj całość

——————————————————————————————————

Filozofia polityczna – od prostoty po zawiłość

Intelektualny namysł nad zagadnieniami polityki i państwa może mieć bardzo różny charakter. Z jednej bowiem strony możemy odnaleźć wśród tekstów z tej dziedziny takie, które moglibyśmy określić publicystyką filozoficzną, operującą bardzo barwnym, przyjaznym do czytania językiem (doskonałym przykładem jest esej Ortegi y Gesseta Bunt mas), z drugiej zaś wyrafinowane analizy, które sprawić mogą kłopot nawet osobom regularnie sięgającym po lekturę z tego gatunku (John Rawls Teoria sprawiedliwości). Oczywiście istnieje także cała gama tekstów pośrednich, które mimo, że stanowią materiał ściśle filozoficzny, to jednak zastosowany język pozwala na cieszenie się tekstem (John Locke Dwa traktaty o rządzie). Jak zatem uchwycić to, co tak różnorodne i odmienne w formie?

czytaj całość

——————————————————————————————————

Raporty z badań – zagadka ukryta w liczbach

Coroczne wyniki badań maturalnych potwierdzają stare przysłowie, iż „pozory mylą”. Teoretycznie wydawałoby się bowiem, iż sprawa jest niezwykle korzystna („wszystko czego mi potrzeba, mam przed sobą”), a jednak praktyka wskazuje na co innego. I trudno się temu dziwić. Pozornie łatwa czynność jak odczytanie wyników badań, łatwa jest dla prostych tabelek i wykresów, jeśli jednak mamy do czynienia z wynikami badań wieloczynnikowych, okazuje się, iż radzi sobie z nimi mniej niż 50 proc. uczniów. Dlaczego tak jest? Wydaje się, że z prostej przyczyny: nikt odczytywania wyników badań nie uczy.

czytaj całość

——————————————————————————————————

Czy to jest fakt, czy to jest opinia?

Pytanie postawione w powyższym tytule wbrew pozorom nie ma łatwego rozwiązania. Niby każdy wie, że fakt dotyczy czegoś, co miało miejsce, a opinia to kwestia tego, co o tym sądzimy. Jednak – jak to często bywa – coś, co na pierwszy rzut oka jest oczywiste, w rzeczywistości takim być nie musi. Sprawa wydaje się bowiem jednoznaczna w przypadku zdań pojedynczych, ale co zrobić ze zdaniem złożonym, w którym jedno wyraża opinię, a drugie fakt? I jak sobie z tym problemem poradzić w przypadku otrzymania takiego zadania na maturze?

czytaj całość

——————————————————————————————————

Panel ucznia

Nazwa użytkownika:

Hasło:

Zarejestruj się Zapomniałem hasła...
POWTÓRKA MATURALNA
ponwtśrczwptsobnie
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
       
     12
17181920212223
24252627282930
31      
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
       
Szkoła języków obcych Profi-lingua